Ajuntament de Lleida · Teatre Municipal de l'Escorxador · Carrer de Lluís Companys s/n · 25003 · Lleida · Telèfon: 973 279 356 · Fax: 973 279 123 · Correu electrònic: teatre@paeria.cat

20 d’abr. 2012

Mal Pelo + Dia Internacional de la dansa

Tots els noms de Mal Pelo/Maria Muñoz
Diumenge, 29 d'abril de 2012 / 19 h / Sala 1 / 14 € / dansa





Tots els noms neix de l'interès per investigar des de la paraula i des del cos el que significar anomenar. L'arquitectura bàsica del nostre cos, el de cadascú, s'ha anat perfilant al voltant dels noms. Anomenar, en aquest sentit, és esculpir una voluntat de desxifrar què sóc, a què pertanyo i allò que, per tant, em defineix. A partir d'aquesta idea, Maria Muñoz -coreògrafa i ballarina que lidera amb Pep Ramis una de les companyies de dansa més destacades del país- presenten un viatge coreògrafic en format de solo a la recerca de la informació que descansa en els nostres cossos i el pòsit que hi han deixat les paraules al llarg dels anys.
Amb textos de John Berger i Carlos Thiebaut, la peça ens endinsa a la reflexió sobre la designació.






29 d'abril 2012 Dia Internacional de la Dansa 

Manifest 2012 de Sidi Larbi Cherkaoui http:www.international-dance-day.org/en/index.html

11 d’abr. 2012

Projecte coreogràfic i futbolístic

Dijous, 19 d'abril de 2012 - 21 h - 8 €
Escorxadijous - dansa

Unter der Schönen Haut (Sota la bonica pell)
Les filles föllen

Peça coreogràfica que vol atansar la dansa i el futbol a través del moviment. Mentre la dansa es tanca en formes estilístiques i s'allunya de la vivència popular, el futbol es divideix entre la vivència popular al camp i el mercat elitista dels futbolistes.
Ens atrevim, doncs, a pensar en dansa quan veiem futbol? I en futbol quan ballem?


Càpsula #1: Unter der schönen Haut from Les filles Föllen on Vimeo.



http://lesfillesfollen.blogspot.com/

http://lesfillesfollen.com/


29 d'abril: Dia Internacional de la Dansa
Manifest 2012 de Sidi Larbi Cherkaoui http://www.international-dance-day.org/en/index.html

10 d’abr. 2012

Escorxadebats+, 7a tertúlia

Dimarts, 10 d'abril de 2012
20 h Vestíbul del Teatre

Art i Ciència

Continuem amb les xerrades del primer dimarts de cada mes, l'Escorxadebats, un espai de reflexió i debat comissariat per Jaume Belló i Maite Ojer al voltant de la cultura i de les arts. Aquest cop parlarem de Ciència i d'Art.
L'any 2012 ha estat declarat l'any de la Neurociència:


L'any de la Neurociència 2012 from Barcelona Cultura on Vimeo.



Diálogos entre teatro y neurociencias:

http://sites.google.com/site/teatroneuroscienze/books/dialogos-entre-teatro-y-neurociencias-1

2 d’abr. 2012

Transformacions necessàries. L'escorxador

Us deixem el capitol 1 de la sèrie "Transformacions necessàries" que la realitzadora Natàlia Lloreta d'Intersecció ha fet sobre l'Escorxador de Lleida, ara Teatre Municipal.






transformacions necessàries: L'Escorxador from intersecció on Vimeo.

27 de març 2012

El perquè de les Bones Pràctiques

Divendres, 30 de març de 2012 a les 19 h, Sala 2

L'Associació de Professionals de la Gestió Cultural de Catalunya i l'Associació Professional de Teatre per a Tots els Públics volen convidar-vos a la presentació-tertúlia de la Guia de bones pràctiques de la gestió cultural i del Codi de bones pràctiques professionals a les arts escèniques i musicals per a infants i joves.

Una tertúlia distesa a l'entorn de la necessitat de la defensa de les bones pràctiques professionals oberta a la participació de gestors culturals, artistes, agents, entitats i persones interessades que vulguin aportar-hi la seva opinió.


Si no hi podeu assistir presencialment, us convidem a participar-hi virtualment:

* Twitter: farem el seguiment amb el hashtag #codisipractiques


* Streaming: http://www.ustream.tv/channel/codis-i-pr%C3%A0ctiques

Descarregueu-vos el Codi aquí
Descarregueu-vos la Guia http://www.gestorcultural.org/
 
 
         

26 de març 2012

27 de març de 2012, Dia Mundial del Teatre

L'Institut Internacional del Teatre de la Unesco, va establir el 27 de març de l'any 1961 el Dia Mundial del Teatre, una data que la comunitat teatral celebra arreu del món.
La difusió del Missatge del Dia Mundial del Teatre, encarregat aquest any a John Malkovich, és un bon motiu per a la reflexió.

actores de peliculas John Malkovich

Aquí podeu llegir-lo en català http://www.world-theatre-day.org/picts/WTD_Malkovich_Spain_Catalan.pdf

18 de març 2012

La Zaranda, Premio Nacional de Teatro, aquesta setmana a Lleida

Dimecres, 21 de març de 2012, 20 h, Sala 2, de franc 
Xerrada L'Univers de La Zaranda -eines per fer la traveta al dolor de l'ànima-
A càrrec de Maite Guisado, filòloga medievalista dedicada a divulgar el món teatral a la televisió. Després de treballar a La Mandrágora, ara fa reportatges per a Miradas 2, Continuarà i Mi Reino por un Caballo de TVE.


Dissabte, 24 de març de 2012, 20.30 h, Sala 1, teatre en castellà, 16 €
Nadie lo quiere creer -la patria de los espectros-
La Zaranda



Un sainet espectral, un retrat de les misèries humanes davant la mort.
(Amb la participació del paó lleidatà dissecat: en Jaume).

http://nadieloquierecreer.blogspot.com/

Premio Nacional de Teatro. Atorgat a la Seu Vella de Lleida el 12 de juliol de 2011

Dia Mundial del Teatre

13 de març 2012

Circ, música i teatre

Diumenge, 18 de març de 2012  -19 h -  16 € (menors de 12 anys gratuït)

La companyia Enfila't presenta Plecs. Quatre personatges es troben i es destorben en un escenari de paper. Intenten seguir la partitura entre cordes, tecles, tubs i tisores; quan des del teló de fons, un artefacte es precipita escenari avall, desafiant l'equilibri... Circ, teatre, música i paper.


Premi Sebastià Gasch FAD 2010

6 de març 2012

El Dia Internacional de les Dones també a l'Escorxador

Dissabte, 10 de març de 2012 - 20.30 h - 14 € - teatre
La història d'amor del segle
Embocadura


Basat en el llibre homònim de Märta Tikkanen
Amb motiu del 8 de març, Dia Internacional de les Dones
Amb la complicitat del Casal de la Dona de l'Ajuntament de Lleida 


La història d'amor del segle és un projecte d'intervenció social, cultural i educatiu, desenvolupat per EMBOCADURA, que té com a eix central un espectacle teatral basat en el llibre del mateix títol de l'escriptora finlandesa Märta Tikkanen. El text és una selecció de poemes del llibre, en els quals es conta la història d'una dona, i alhora de moltes altres, al llarg del seu recorregut com a parella d'un amor alcohòlic i violent. La seva és una història d'amor quan l'amor fa mal. L'espectacle està dirigit per Mariano Anós i interpretat, en la versió catalana, per Marissa Nolla.
La violència de gènere, l’alcoholisme, les dificultats i paradoxes de les relacions, la maternitat… es desgranen a través d’una mirada molt particular que comença des del detall més quotidià per dibuixar un ampli panorama que arriba a abastar tota la problemàtica de les dones en la societat contemporània.


http://lahistoriadeamordelsiglo.blogspot.com


--------------------------------------------------------------------------------
Dimarts, 13 de març de 2012 - 20 h - de franc
Escorxadebats+ Un espai de reflexió a l’entorn de l’art i la cultura
Comissariat per Jaume Belló i Maite Ojer

6è debat: La perspectiva de gènere en el món de l’art i la cultura
Una acció inclosa en el II Pla Municipal de Polítiques d’Igualtat de Gènere a Lleida 2011-2014 

El blog dels debats: http://artsensepapers.blogspot.com
Fem extensiu el debat en directe a través de la xarxa Twitter amb l’etiqueta #escorxadebats

3 de març 2012

Una història d'amor quan l'amor fa mal

Dissabte, 10 de març de 2012 - 20.30 h - 14 € - teatre

La història d'amor del segle

Basat en el llibre homònim de Märta Tikkanen
Amb motiu del 8 de març, Dia Internacional de les Dones
Amb la complicitat del Casal de la Dona de l'Ajuntament de Lleida




La història d'amor del segle és un projecte d'intervenció social, cultural i educatiu, desenvolupat per EMBOCADURA, que té com a eix central un espectacle teatral basat en el llibre del mateix títol de l'escriptora finlandesa Märta Tikkanen. El text és una selecció de poemes del llibre, en els quals es conta la història d'una dona, i alhora de moltes altres, al llarg del seu recorregut com a parella d'un amor alcohòlic i violent. La seva és una història d'amor quan l'amor fa mal. L'espectacle està dirigit per Mariano Anós i interpretat, en la versió catalana, per Marissa Nolla.

La violència de gènere, l’alcoholisme, les dificultats i paradoxes de les relacions, la maternitat… es desgranen a través d’una mirada molt particular que comença des del detall més quotidià per dibuixar un ampli panorama que arriba a abastar tota la problemàtica de les dones en la societat contemporània.



La notícia a Aragón Digital quan es va presentar el projecte a Saragossa amb la intèrpret de la versió castellana: http://youtu.be/JEeVi6VE1LQ

23 de febr. 2012

"Katastrophe" d'Agrupación Sr. Serrano

Dissabte, 3 de març de 2012
20.30 h, Sala 2, Escorxadijous

Katastrophe, Sr. Serrano



Quatre performers, onze maquetes i centenars d’ossets de goma conformen el món on es desenvolupa Katastrophe: una faula idiota sobre la civilització humana, centrada en les catàstrofes. En aquest marc, els ossets patiran terratrèmols, marees negres, guerres i exterminis. Tot això realitzat en viu a través d'experiments químics i accions subversives. Emmarcant l'espai, tres grans pantalles submergeixen l'espectador en aquest món pop de caos, joc i destrucció.

Foto: Ewa Gleisner
Katastrophe planteja si hi ha alguna diferència entre una catàstrofe natural, una catàstrofe 'natural' provocada per l'home i una catàstrofe humana. O dit d'una altra manera, si les morts provocades per un tsunami són equiparables a les causades per una fuita radioactiva o a les produïdes per una bomba atòmica. És el mateix Pompeia que Txernòbil? És el mateix Auschwitz que Pompeia? La indiferència cap als homes de l’acció de la natura justifica o explica la indiferència cap als homes de l’acció d’altres homes?

Katastrophe es nodreix del llenguatge escènic que defineix l'Agrupación Señor Serrano: performance, dansa, teatre físic, vídeo en escena i tecnologia interactiva.


www.srserrano.com

Amb la complicitat d'Animac. Mostra Internacional de Cinema d'Animació de Catalunya (de l'1 al 4 de març de 2012)

16 de febr. 2012

Carnaval a Lleida del 15 al 22 de febrer

Abans que arribi la Vella Quaresma, celebrem el Carnaval:
Dijous, Gras, la Gran Rua, el Ball de Vermut, la tradicional Cursa de Llits i molt més!

Que tingueu un bon Carnaval 2012!

14 de febr. 2012

"Insomni" o la poètica dels objectes quotidians

Dijous, 16 de febrer de 2012 - 21 h - 8 € - Escorxadijous
Insomni, Playground

Retrat d’un ésser que es resisteix a concebre la calma. En un estat de vigília constant, observa la vida que l’envolta amb una sensació d’al·lucinació, potser gràcies a la beguda, gràcies a la son, gràcies a la gana. I, en tot això, cerca la manera de sobreviure. I al seu voltant ampolles i estris de primera necessitat, filferro, l’esquelet d’un llit. Ell utilitza el que el llit desprèn no pas per dormir, sinó per construir el seu univers a partir de la seva matèria.
Una posada a escena que evoca la caiguda en l’oblit i el buit, i que intenta cercar el camí de transmetre allò que està passant realment però que l’ull humà és incapaç de percebre. Per aconseguir-ho la dramatúrgia d’aquest espectacle es construeix mitjançant la manipulació i la transformació de l’entorn i d’un mateix.

El mitjà d’expressió a Insomni és la descomposició: de la imatge, de la linialitat del temps, de l’acció. La matèria també pateix d’aquesta deconstrucció: els objectes inverteixen la seva utilitat, les mides dels paisatges s’alteren, les percepcions es vulneren. Res del que observem existeix realment, tot són projeccions de la memòria del personatge: del seu passat llunyà, present immediat i futur projectat.
Aquesta escriptura presenta les dues línies de investigació pròpies de la companyia: 
-La recerca en la composició dramàtica influenciada pel valor TEMPS. L’estructura de temps es repeteix fins a l’infinit: passat, present i futur que és passat, present i futur.
-La recerca en la composició dramàtica a partir de la fragmentació de la MEMÒRIA.
La composició de moviment i manipulació a partir d’allò que fem constantment i que ens defineixen (les nostres maneres en allò quotidià, i les nostres reaccions vers els esdeveniments).

Durant el procés de creació d'aquest espectacle, un assaig es va poder veure a Olot en el marc del programa Artista Convidat el passat mes de juny.

13 de febr. 2012

Demà, l'alternativa als valentins

Dimarts, 14 de febrer de 2012, 20 h, vestíbul del Teatre, de franc
Escorxadebats+
Un espai de reflexió a l’entorn de les arts i la cultura
Comissariat per Jaume Belló i Maite Oje
r

Els Escorxadebats tenen lloc al vestíbul del Teatre
El passat mes d’octubre, el Teatre Municipal de l’Escorxador va engegar un cicle de debats oberts a tothom amb la intenció d’oferir un lloc de reflexió i de compartir pensaments i idees. Tot i ser dins un teatre, des del primer moment la idea era que el debat s’estengués cap a totes les disciplines artístiques en particular, però també cap a la cultura en general.
Passat ja l’equador d’aquestes 8 trobades que s’esdevindran al llarg de 8 mesos (d’octubre a maig), podem dir que han estat tot un èxit de participació (quantitativament i qualitativa) i que aquesta segona meitat s’encara ara amb moltes idees noves que han anat sorgint de les persones que hi han intervingut.

Fins ara, els temes tractats han estat:
-La Cultura
-L’Art
-Artista o creador?
-La bombolla cultural


Aquesta propera cita del 14 de febrer girarà al voltant de la Ciutadania creativa, després que aquest tema sortís recurrentment en la passada sessió.

A més, oferim la possibilitat de seguir en directe els debats a través de la xarxa Twitter (@teatrescorxador), amb l’etiqueta #escorxadebats, a través de la qual rebem comentaris i aportacions de persones vinculades al teatre i la cultura d’arreu del país (Tàrrega, Olot, Barcelona, València, Madrid…).

A l’apartat Escorxadebats+ del nostre blog podreu consultar les piulades que s’han publicat a Twitter al llarg de cada sessió.

I també al blog: artsensepapers.blogspot.com els comissaris dels Escorxadebats+ hi publiquen conclusions de les sessions i altres articles i/o comentaris al respecte.

6 de febr. 2012

"S'ha acabat el bròquil", un videojoc espectacle per a tots els públics

Dissabte, 11 de febrer de 2012, 18 h, 6 €, 50', a partir de 3 anys


Electrotoylets és una formació de música electrònica que, amb un autèntic arsenal d'instruments poc convencionals, joguines i altra parafernàlia electrònica, es dedica a revisitar peces clau del folklore musical català. Amb el seu estil inconfusible, ja han visitat nombrosos escenaris i festivals d'Europa i Àsia.
S'ha acabat el bròquil és un innovador espectacle per a tots el públics que combina de forma inèdita el videojoc, elements de la tradició catalana i uns impactants efectes visuals de nova generació.
Amb la participació del dramaturg Jordi Prat i Coll, el videoartistes Xavier Gibert i Fausto Morales i la inconfusible veu de l’Òscar Dalmau, Electrotoylets converteixen una llegenda popular del Ripollès en una trepidant aventura digital, sempre amb sentit de l’humor i la participació interactiva del públic.

Jugueu al videojoc dels Electrotoylets a: www.electrotoylets.cat



1 de febr. 2012

"Canigó", el poema èpic de Verdaguer, amb la veu de Lluís Soler

Dissabte, 4 de febrer de 2012, 20.30 h, Sala 1, 18 €, teatre
Canigó de Jacint Verdaguer
amb Lluís Soler i Eduard Iniesta
Direcció: Antonio Calvo
El Canal, TNC i Théâtre Archipel de Perpinyà


El poema èpic de Verdaguer, en dotze cants, publicat el 1886, és un dels pilars de la Renaixença. S'hi descabdella la història del cavaller Gentil, fill de Tallaferro, que poc després de ser armat cavaller pel seu oncle Guifré, comte de Cerdanya, és seduït per les goges del Pirineu. Abandona les seves obligacions guerreres per unir-se sentimentalment a Flordeneu, reina de les goges, que enganya Gentil estrafent la figura de Griselda, la pastora que el té enamorat.

De Verdaguer, Lluís Soler n'assenyala: “Ens trobem amb un senyor de final del segle XIX, que crea una partitura que és d'una gran perfecció… El vers és una partitura, no és com la prosa, no pots dir-lo com tu vols, sinó com el poeta t'ha dit que l'has de dir -per això és poeta i és qui domina l'ofici d'escriure-. És una partitura en què Verdaguer enfila tots els versos que hi ha (decasíl·labs, hendecasíl·labs, alexandrins…). Verdaguer, més que capellà o home -aquest era el dilema en què es debatia-, era realment poeta: mirava el món amb ulls de poeta i això és diferent de mirar-se'l amb ulls normals, perquè, realment, veuen les coses d'una manera diferent. I a més a més, ho sabia escriure. La meva dèria és d'ajudar una mica a normalitzar el sentit del vers a casa nostra.”

La direcció de Canigó va a càrrec d'Antonio Calvo, que completa un triangle creatiu (amb Soler i Iniesta), que ja han fet tres espectacles anteriors basats en el vers i en la paraula: El comte Arnau de Josep M. de Sagarra (2008), Ens hi ha portat la paraula (2009), sobre la poesia de Joan Vinyoli, i L'Odissea (2010), una síntesi del poema d'Homer en la versió catalana de Carles Riba.

Canigó es va estrenar a Perpinyà, en el marc d'Escena Catalana Transfronterera, i també es va poder veure al Festival Temporada Alta de Girona/Salt (el 10 de desembre de 2011) i a la sala petita del Teatre Nacional de Catalunya (del 14 al 26 de desembre de 2011).

Un video de l’espectacle al Teatre Nacional de Catalunya el passat desembre:


TEXT: JACINT VERDAGUER
REVISIÓ DEL TEXT: LLORENÇ SOLDEVILA
ASSESSOR LINGÜÍSTIC I LITERARI: FRANCESC CODINA
FIGURINISTA: ROSA MARÍA ANDÚJAR
IL·LUMINACIÓ: LLUÍS MARTÍ
COMPOSICIÓ I INTERPRETACIÓ MUSICAL: EDUARD INIESTA
DRAMATÚRGIA I INTERPRETACIÓ: LLUÍS SOLER
DIRECCIÓ: ANTONIO CALVO
Agraïments: Fundació Verdaguer de Folgueroles, Sebastià Brosa i Àngela Ribera

30 de gen. 2012

Taller Univers Portillo i Visita a ca l'Artista

Aquest cap de setmana es presenta mogudet a l'Escorxador:

Divendres, 3 de febrer de 2012, 20 h, Taller amb els Espectadors,
inscripció de franc a teatre@paeria.cat o al telèfon 973 27 93 56

TALLER UNIVERS PORTILLO, conduït per Jaume Belló
José Antonio Portillo és un artista inclassificable. Amb el projecte Moi, J'attends va guanyar l'11è Premi de Projectes Escènics Lleida 2010, i el 19 de maig d'enguany ens en presentarà la peça acabada: una instal·lació narrativa basada en el llibre homònim de Davide Cali i Serge Bloch, Moi, J'attends.
En aquest Taller amb l'Espectador, Jaume Belló ens introduïrà la figura de l'artista i desenvoluparà un taller creatiu inspirat i vinculat a l’Uniers Portillo.

La segona part del taller, es durà a terme el dia 11 de febrer i cosistirà en els enregistraments per a l’Arxiu de Gestos Emocionals. Això és: la instal·lació que José Antonio Portillo presentarà el proper 19 de maig a l’Escorxador (Moi, J’attends) té un video fet amb persones anònimes. Aquest video el fa de nou a cada ciutat on presenta la peça. En el cas de Lleida, les persones que facin el Taller del dia 3 podran, si volen, formar part del video, és a dir: ser enregistrades per al video que s’inclourà en la peça del 19 de maig.

Us adjuntem el video que va formar part de la peça al Festival de Mim de Sueca:
Podeu consultar el blog que va dorgir dels Tallers amb els Espectadors de les passades temporades a: http://comunitat1103.blogspot.com
____________________________
Diumenge, 5 de febrer de 2012, tot el dia, 
(més info i inscripció de franc a teatre@paeria.cat o al telèfon 973 27 93 56)

VISITA A CA L'ARTISTA: Visita al Centre de Creació L'Animal a l'Esquena a Celrà (Griona)
L’Animal a l’Esquena és un centre de creació i recerca en l’àmbit de la dansa, creat per la companyia Mal Pelo (que portaran l'espectacle Tots els noms el 29 d'abril a l'Escorxador). El seu objectiu principal és instaurar els vincles i les connexions entre creadors, pensadors i públic de manera que el centre es pugui convertir en un “lloc compartit” dins d’un marc d’investigació de la pràctica artística basada en el cos. 
L’artista en residència Blai Mateu, fill de Tortell Poltrona, ens parlarà del seu procés de recerca i creació des de la seva companyia Baró d'Evel Cirk Cie.

27 de gen. 2012

Més info sobre la dansa integrada a Catalunya

Jordi Cortés ha portat la dansa integrada de Londres a Catalunya. A la capital britànica va ballar amb la companyia Candoco, que li va permetre experimentar la seva disciplina des d'una altra perspectiva, a més i malauradament, en primera persona a causa d'operacions als genolls.
Al nostre país encara no hi ha una companyia estable de dansa integrada, però poc a poc, intèrprets amb discapacitats van fent treballs puntuals. És el cas de la lleidatana Mª José Moya, que va debutar, a partir d'un taller que va fer l'any 2012, en l'espectacle de dansa integrada Black Out, d'Alta Realitat, després que Cortés hi contactés a partir d'un taller d'aquesta disciplina al qual ella s'havia inscrit.
Per a més info sobre la dansa integrada consulteu el reportatge del darrer número de la revista Hamlet, núm. 22, gener 2012).

Aquí us deixem un parell de videos a través dels quals podreu conèixer la Mª José, que ballarà demà a l'Escorxador, i com ha arribat a ballar amb una companyia professional:

A TV3 al Telenotícies del 18/06/2011
http://www.tv3.cat/videos/3584410/Dependencia-i-superacio-en-dansa

A TVE al programa En familia el 21/04/2011
http://www.rtve.es/alacarta/videos/en-familia/familia-forma-danza-silla-ruedas/1080243

25 de gen. 2012

"Black Out" i la dansa integrada

Dissabte, 28 de gener de 2012, 20.30 h, Sala 1, dansa integrada, 14 €
Black Out, Alta Realitat

Black Out vol endinssar-se en el món de les imatges i de les ombres. El poder de la imatge radica en la llum i el seu oposat, l’ombra.
 
Tots tenim ombra, cadascú amb i en el seu propi cos, quan la llum directa llança sobre terra una ombra que ens duplica. La seva presència és la demostració visible d’un cos sense el qual ella no pot existir ni subsistir. Quan moríem, l’ombra deixava de ser el Doppelgänger d’una persona viva, per quedar tan sols com a substitut d’un difunt al món. Doppelgänger és el terme alemany que defineix el doble fantasmagòric d’una persona viva. La paraula prové de doppel, que significa "doble", i gänger, traduïda com "caminant". 

La seva forma més antiga, establerta pel novel·lista Jean Paul el 1796, és Doppeltgänger, “el que camina al costat”. El terme s’utiliza per designar qualsevol doble d’una persona, en referència al “bessó malèvol” o al fenòmen de la bilocalització.


La paraula, el llenguatge corporal, la dansa i el teatre físic estableixen en aquesta peça un diàleg entre el cos, la seva ombra i el seu reflex.
Amb textos de Miguel Orbaneja Gil de Biedma, Black Out és el negatiu d’una imatge idíl·lica.

20 de gen. 2012

La dansa del segle XX explicada amb el propi cos

Dijous, 26 de gener de 2012, 20 h, Sala 2,
inscripcions de franc a: teatre@paeria.cat (no cal tenir coneixements previs de dansa)
Toni Jodar explica... dansa moderna i contemporània
Foto: Anna Padrós
Durant molts anys, a Catalunya i per tot l’Estat espanyol, la dansa ha viscut amb un gran buit d’informació, malgrat l’esforç que algunes persones i entitats han fet per pal·liar-lo en els últims temps.
Per bé que, actualment, la dansa contemporània ja té presència en la majoria de les programacions de teatres i centres culturals i, a diferència del ballet, sovinteja també en espais de mig i petit format, que propicien el diàleg amb el públic; els referents que el públic general té de la dansa clàssica són molt majors que els que pugui tenir de la dansa contemporània.

El projecte Toni Jodar explica... respon a aquesta necessitat i aporta una informació bàsica per introduir-se al món de la dansa.

Quins en són els objectius ?
Difondre d’una forma actual i plena d’expressivitat artística, la dansa entre públics diversos, i així acostar la dansa a la gent.
Introduir el llenguatge de la dansa a través d’ unes eines històriques molt bàsiques. Són les referències necessàries per comprendre l’evolució del clàssic al contemporani.
Explicar els principals trets de la Dansa Moderna i Contemporània.
Reconèixer la coreografia com un llenguatge significatiu, intel·ligible, ja sigui de manera narrativa
o abstracta.
Percebre la possibilitat de plasmar en la dansa aspiracions socials i personals. Reconèixer el propi cos i el poder que té en moure’s.
Mostrar la dansa des de l’experiència d’un ballarí o coreògraf professional.

Continguts
1.- Acció-parlada, durada 40'
S’expliquen els principals corrents que conformen la dansa moderna i la contemporània del segle XX. A Amèrica, Isadora Duncan, Martha Graham, José Limón, Merce Cunningham i la tècnica contact-release. A Europa, la dansa-teatre des de Mary Wigman a Pina Bausch.
2.- Vídeos, durada 30'
Es presenten els vídeos que il·lustren els corrents de dansa exposats en l’explicació anterior. En aquesta segona part es pot posar l’èmfasi en una cosa o en una altra a petició de qui programa. Per exemple, si es tracta de parlar d’un artista o espectacle que el públic veurà a continuació, es prepararà un comentari pedagògic específic sobre el tema en qüestió.
3.- Col·loqui amb el públic/alumnes

En acabar, la intèrpret lleidatana Mª José Moya ens parlarà de la seva experiència com a ballarina amb una discapacitat física, i de la seva participació a l'espectacles Black Out que serà a l'Escorxador el dissabte de la mateixa setmana, 28 de gener de 2012 a les 20.30 h.

15 de gen. 2012

"Pugilatus" d'Escarlata

Dijous, 19 de gener de 2012
21 h, Sala 2, 8 €, Escorxadijous

Pugilatus
Escarlata
Amb Piero Steiner i Jordi Aspa

Un ball d’emocions i d’històries que busquen l’origen del seu si. És un combat de boxa entre la força i
el sentit comú. És una humanitat retrobada enmig del drama d’una llauna de tomaquet al servei d’uns macarrons salvatges. És un estat mòrbid en la vida del pensament d’un plat de pernil. És una festa d’enterrament de tot allò que vulguem enterrar.



Robi i Luca són morts. El Gros i el Prim estan de cos present. Jeckiyll i Hyde han finit. l’August i el Blanc estan KO. I volen gaudir de la seva mort que te gust de pernil serrà, que fa mal com una bufetada ben donada, que es mou a ritme de rumba i que dóna vertigen... Com una pirueta mortal. Els pallassos, els homes es moren per estar lluny de la vida, per veure-la, per recordar-la, per aprendre a gaudir-la. PUGILATUS és una lliçó afectuosa del suportar-se quotidià, d’estimar-se amb bogeria, de viure... junts.
Andrés Lima (Animalario)

11 de gen. 2012

Aquest diumenge "30/40 Livingstone"

Diumenge, 15 de gener de 2012, 19 h, Sala 1, 18 € 
30/40 Livingstone
de Sergi López i Jorge Picó

Un home contemporani, xerraire i contradictori, forçosament insatisfet decideix deixar-ho tot i marxar lluny en busca de grans aventures. Allà és trobarà amb un animal que li revelarà coses de si mateix.

Foto: David Ruano
Nota de direcció: Un espectacle d’humor, tennis i antropologia. Un elogi a la dialèctica entre el gest i la paraula. Sergi López aporta la dicció i la contradicció, encarna els esdeveniments i les situacions de l’obra, els dóna resposta amb la paraula o actuant en el silenci; i Jorge Picó omple l’espai amb impressions corporals, records mímics, gestos i moviment. Aquest treball des de dos plans diferents produirà un desequilibri interessant. Ens movem entre la crònica i el relat de la fascinant trobada entre un animal (que reuneix les qualitats veritables i imaginàries de l’ésser humà) i un home que s’interroga sobre el seu comportament. Mirar, percebre, comentar, emocionar, posar-se preguntes, escoltar el silenci. És un estudi psicològic a través del gest i les actituds de certs comportaments: On anem quan caminem? (...) 

Llegir-ne més a http://3040livingstone.cat
 

9 de gen. 2012

Demà arriba el quart Escorxadebats+

Dimarts, 10 de gener de 2012 – 20 h – vestíbul del Teatre – de franc

ESCORXADEBATS+
Un espai de debat i reflexió a l’entorn de les arts i la cultura

Comissariat per Jaume Belló i Maite Ojer

Us proposem, a través de l’Escorxadebats+, llevar la pell dels aspectes intrínsecs als valors culturals, de creació, de pensament... Per tal d’atansar-nos al moll de l’os de la nostra idiosincràsia cultural. Un projecte obert de participació que ens implica, ens complicita i ens compromet.

En aquesta ocasió debatrem sobre La Bombolla Cultural.

I seguirem el segon dimarts de cada mes des de l'octubre de 2011 fins al maig de 2012, a les 20 h.
Entrada de franc.

Podeu seguir les reflexions i les conclusions de les sessions, així com aportar-hi la vostra opinió, a:
http://artsensepapers.blogspot.com

I, si no hi podeu assistir, seguiu en directe a Twitter els debats amb l’etiqueta #escorxadebats

Fins i tot el Pare Noel segueix els Escorxadebats+, i com que sap que a la darrera sessió vam tenir problemes amb el Wi-Fi, ens va portar un ampliador de senyal per poder retransmetre els debats sense dificultat.
Moltes gràcies!

2 de gen. 2012

TEMPORADA 2012

A partir de dimarts, 3 de gener de 2012, ja seran a la venda les entrades per a la Temporada 2012. 
L'horari de taquilla del Teatre és de dilluns a divendres no festius de 17 a 21 h.

Consulteu el programa aquí:

A PUNT PER A LA TEMPORADA 2012?

Entre avui i demà farem pública la Temproada d'Arts Escèniques 2012.
Estigueu atents!