Ajuntament de Lleida · Teatre Municipal de l'Escorxador · Carrer de Lluís Companys s/n · 25003 · Lleida · Telèfon: 973 279 356 · Fax: 973 279 123 · Correu electrònic: teatre@paeria.cat

7 d’abr. 2014

Visita a ca l'artista: Anem a FiraTàrrega

Dimecres, 18 de juny de 2014
Inscripcions de franc a teatre@paeria.cat
Anem a ca l'artista: visita a FiraTàrrega

Suport a la Creació és un programa de FiraTàrrega que té l'objectiu de fomentar la creativitat escènica i la producció d'espectacles de carrer i en espais no convencionals. Estableix un pla de residències artístiques que contempla tres línies d'actuació (Laboratoris de Creació, Residències artístiques i Coproduccions transnacionals) i que ofereix a la ciutadania la possibilitat d'assistir als processos de creació de diversos espectacles, en base a una sèrie d'assajos oberts i altres activitats relacionades a la ciutat de Tàrrega durant els mesos de primavera i estiu.

Cada any, des del Teatre, proposem com a Visita a ca l'artista, una sortida a Tàrrega per assistir a alguna d'aquestes activitats. 

Enguany, la sortida serà el dimecres 18 de juny a la tarda. Serà als assajos oberts de:

Som
Una experiència escènica generada a partir del treball amb discapacitats psíquics i físics de l'Assocaició Alba de Tàrrega.

Hacer que suene una flor: la supervivència de las luciérnagas
Els espectadors són convidats a fer un recorregut des del pasat fins a l'actualitat, a conèixer diferents perspectives d'una mateixa història.




5 d’abr. 2014

Pregó de Setmana Santa a l'Escorxador

Diumenge, 6 d’abril de 2014 - 12 h - Sala 1
XVIII Pregó de la Setmana Santa de Lleida
A càrrec del Sr. Pep Tort, director del Consorci de la Seu Vella de Lleida
Ho organitza: la Congregació dels Dolors i la Cofradía del Nazareno del barri de la Mariola.

A continuació una actuació poètica i la representació de la La Moixiganga a càrrec de l’Esbart Dansaire Sícoris – Ballet Ciutat de Lleida, que escenifica la passió i resurrecció de Crist.
-El ball de La Moixiganga de Lleida

-Document explicatiu de la recuperació del ball de La Moixiganga de Lleida per a la seva presentació:
-Vídeo de La Moixiganga de Lleida:


Mostra de propostes per al cartell de Setmana Santa de Lleida 2014, de Llorenç Melgosa i Alonso

L'Ajuntament de Lleida ha encarregat el cartell de Setmana Santa 2014 a un dels creadors més emblemàtics de Lleida: Llorenç Melgosa i Alonso. En aquesta mostra al vestíbul del Teatre podeu veure les diferents propostes de cartellsa partir de les quals s'ha seleccionat el definitiu.

1 d’abr. 2014

Una lectura de Shakespeare

Divendres, 4 d'abril de 2014 - 21 h
Sala 2, 10 € / 8 € (reduïda), lectura dramatitzada
Shakespeare a Benicàssim
Setze Fetges i Ring de Teatro
Una lectura en escena de textos a partir d'una idea de Sergi López i Jorge Picó.

Foto: M. Artalejo
Sergi López i Jorge Picó, actor, director i amics inseparables, tornen a la càrrega amb la lectura més sui generis dels clàssics més canònics. Perquè ningú s'esperava que venint del mim i del teatre gestual, Sergi López s'atrevís ara amb Otel·lo, Hamlet o Enric V (entre altres). Embarquem-nos amb el nostre actor més internacional en aquest sorprenent viatge per l'arxipèlag shakespearià. L'humor està garantit.

"Fragments d'obres de Shakespeare escollits com si fossin una llista de reproducció intel·ligent d'un iPod. Una taula d'oficina amb els textos, monòlegs, diàlegs, guardats en un calaix. Sergi López s'hi asseu, disposat a llegir. A pocs metres i, quasi enfrontada, una altra taula on un oficinista? un tècnic de llums? el director de l'obra? o anomenem-lo "l'altre", assegut, mira, escolta i anuncia entrades de personatges. Llegeix per fer aparèixer. Atenció detinguda sobre les paraules. La frontera entre la lectura i l'actuació. La pàgina com una finestra oberta al públic. I la taula d'escriptori, escenari on obrem sobre la imaginació de l'espectador. «La meva nació...? Quina és la meva nació?» Iago, Portia, Hamlet, Caliban, Ricard II... són entre les paraules, només cal reanimar-los. «Ser... No ser...» O bé fer o no fer?» Heus aquí el dilema".

Posada en escena: Jorge Picó
Lectura dels textos: Sergi López
Traduccions: Miguel Teruel, Pilar Ezpeleta i Vicent Montalt





 

30 de març 2014

ULTRAinnocència

Dijous, 3 d'abril de 2014
21 h, Sala 2, 10 € / 8 € (anticipada), Escorxadijous / teatre físic - dansa
ULTRAinnocència
loscorderos.sc

Foto: Rojo Barcelona
Com en va dir l'Eduard Molner en aquesta crítica a La Vanguardia, l'espectacle comença amb dos "oficiniestes excèntrics", amb els tirants que fan d'arnesos i que reciten una lletania: "es-pi-ri-tu-al". L'escenografia són unes ràdios penjades del sostre, unes ràdios que són objectes però esdevenen personatges. L'escena és pulcra i neta, quasi essencial, depurada. Hi ha tant treball al darrere d'aquesta peça que només se n'aprecia la netedat, reflectida en l'escenografia, però també en un espai sonor magnífic. La paraula esdevé a loscorderos extensió del cos, i del moviment, i és utilitzada com una eina més d'aquest "teatre bastard" de què parla aquest "ramat" al seu Manifiesto del Teatro Bastardo (cliqueu l'enllaç i, un cop a la pàgina, seguiu avall per trobar el Manifiesto).
Una peça que ens parla de Déu, de l'espiritualitat, de l'intangible, des de la corporeïtat i des de la contundència. Perquè, com va escriure Rosalía Gómez al Diario de Sevilla: "gusten más o gusten menos sus piezas, el trabajo de loscorderos tiene siempre algo de verdad que nunca defrauda."

Hay que ser ultrainocente para creer en lo intangible,  para  crear lo inexistente.
Hay que ser ultrainocente para seguir caminando, para no dejarse engullir, para no dejarse morir.
Hay que ser ultrainocente para mover montañas, para ver la luz, para escuchar el mensaje.
Hay que ser ultrainocente. La inocencia ha muerto.
Hay que ser ultrainocente para creer que esto es lo real, que es lo que hay.
Hay que ser ultrainocente para saber que uno no cree en lo que quiere, sino en lo que puede.
Para ver  que todo es una ficción y dejar de luchar contra la realidad.
Para no creérsela.
Para  crear otra.
La realidad esta vez no superará a la ficción.
Víctimas de la teoría, llegó el momento. Sintonizar el silencio, asumirlo, tal vez disfrutarlo. Recolectores de minúsculas verdades a la caza de la timidez divina.
Ultrainocencia, una fe empírica en la incertidumbre como puerta hacia todas las posibilidades. Equilibrismos del alma a ras de suelo. Carne al servicio del espíritu creativo que nos mueve.

Algunes crítiques aquí i aquí.




20 de març 2014

"Tot el que sempre has volgut saber sobre la vida sexual de Shakespeare (...)"

Dissabte, 29 de març de 2014
20.30 h, Sala 1, 1 h, 16 € / 10 € (reduïda), teatre
Tot el que sempre has volgut saber sobre la vida sexual de Shakespeare (i mai no has gosat preguntar)
Torb Teatre


Els Sonets de Shakespeare són una genialitat del dramaturg més conegut, representat i fins i tot venerat de tots els temps, un material que, per tractar-se de poesia, ha quedat a l’ombra de les seves obres de teatre.
Ens hem volgut endinsar en aquest món fascinant per fer-ne un muntatge teatral. Al principi ens semblava una idea arriscada, potser fins i tot insensata. Però a mesura que hem anat descobrint els
Sonets, ens hem adonat que en ells hi és tot Shakespeare: l’enamorament irrefrenable de Romeo i Julieta, la vaporositat i la fragilitat de l’amor d’El somni d’una nit d’estiu, la gelosia que corromp l’ànima d’Otel·lo, la por al pas del temps d’El rei Lear, la perfídia i la manipulació de Macbeth, l’odi i la set de destrucció de Ricard III. Els Sonets destil·len a cada vers l’essència de les obres del gran dramaturg, l’essència de l’ànima humana amb tots els seus clarobscurs.
En el cas dels
Sonets, aquesta essència gira en torn de l’amor i el sexe, amb un triangle amorós com a eix d’una història que esdevé universal. El que pretén explicar aquest espectacle no és una història d’amor i desamor, sinó la història de l’amor i el desamor, amb totes les seves facetes, des de les més pures a les més cruentes. Us oferim un muntatge on, a través de la paraula i la música, viatjarem per aquestes facetes del cor amb què tots ens podem identificar.
Perquè els humans som així: com Shakespeare ens va descriure. Tot el que tenim de bo i de dolent és a les seves obres. I tot el que hi ha a les seves obres ho trobareu als sonets.
Maria Bosom, Torb Teatre

En aquesta obra, basada en els Sonets de Shakespeare, Torb Teatre ha utilitzat les traduccions al català del poeta lleidatà Txema Martínez i del també escriptor Gerard Vergés:

Sonets, traducció de Txema Martínez, 6è Premi Jordi Domènech, Eumo Editorial en coedició amb Cafè Central, 2010, ISBN 978-84-9766-382-3
Tots els sonets de Shakespeare, traducció de Gerard Vergés, Columna Edicions, 2001 (3a ed.), Premi Serra d'Or de traducció poètica

14 de març 2014

Dia Mundial del Teatre 2014

Brett Bailey
El Dia Mundial del Teatre se celebra el 27 de març i representa per a la comunitat teatral de tot el món una ocasió per subratllar la diversitat d'aquesta forma d'art i fomentar el seu impacte en les nostres societats contemporànies.
 
L'Institut Internacional del Teatre marca aquesta ocasió mundial cada any, tot convidant un reconegut artista de teatre per escriure un missatge internacional. Aquest missatge es tradueix a més de 20 idiomes i es publica a la xarxa ITI (més de 90 centres ITI i nombrosos membres cooperants) i les organitzacions de teatre de tot el món.

Enguany, l'encarregat de redactar el missatge per a aquest Dia ha estat el sudafricà Brett Bailey, dramaturg, director, escenògraf, dissenyador i director artístic del Third World Bunfight.

Llegiu el missatge 2014 en català aquí.

Més:
Dia Mundial del Teatre: world-theatre-day.org
Institut Internacional del Teatre: iti-worldwide.org


11 de març 2014

La vida dels espectacles

El maig del 2013 vam fer una visita a 3 de les companyies de teatre de la nostra ciutat per conèixer-ne els locals: La Baldufa, Xip Xap i Zum Zum. Ens hi van portar ells mateixos amb les seues furgonetes. Una excursió per saber què fan, com ho fan i on ho fan quan no són als escenaris. Ens van acollir a casa seva i vam poder veure que, fora dels escenaris treballen, i força! Tenen oficina, taller per construir escenografies, rentadora i planxa per al vestuari...
Vegeu-ne aquell video aquí.

La segona part d'aquesta activitat fou una instal·lació-visita-espectacle que les tres companyies van oferir al Teatre el cap de setmana 21 i 22 de setembre de 2013, i que vam titular La vida dels espectacles: en què van explicar i mostrar com es crea, gira i envelleix un espectacle i una companyia teatral. Una experiència enriquidora per al públic, però també per a les tres companyies. 

Hem fet un video per recordar com va ser aquell cap de setmana:

7 de març 2014

"Contes saludables"

Foto: Cia. Comèdies Arrencacebes
Diumenge, 9 de març de 2014 - 12 h
Teatre Municipal Julieta Agustí - 6 € / 5 € (reduïda) - teatre familiar
Contes saludables
Companyia Comèdies Arrencacebes 
Quatre contes que parlen de l’amistat, la família, la feina i l’habitatge, ens ajudaran a reforçar valors com ara la solidaritat o la cura pel medi ambient; i hàbits quotidians tan importants com la higiene diària o bé una correcta alimentació.
 
Adaptació i interpretació: Joan Domingo i Ferran López

arrencacebes.com

3 de març 2014

Un "Cabaret petrificat"

Foto: Gina Aspa
Divendres, 7 març 2014 - 21 h
Sala 2 - 8 € / 10 € - escorxadijous / circ
Cabaret petrificat
Escarlata Circus

Cabaret petrificat és un viatge en forma de cor de roc que fuig com una ombra poruga i s’emmotlla com un grapat de fang damunt de qualsevol volum. És un aparador de contrastos, de calor i de fred, de buidor i de plenitud, de duresa i de flonjor, de lleugeresa i pesantor, de riures i de plors, de vida i de mort, de positiu o negatiu. És un cabaret desplomat on les ballarines són dures i fredes com el glaç i el fum és l’estela que deixen les ales d’aquell ocell que s’enfila damunt d’una canya. On les notes musicals suggereixen universos, on la llum ens enlluerna l’ànima. La resta queda en el vostre imaginari, la nostra proposta és la suggestió; la vostra, la destil·lació.

Escriure en circ és com escriure en l’aire i les paraules volen en el vèrtex d’un ganivet; o ballen en la metxa d’un fuet espetegant; o queden impregnades en un cor de roc; o són els estels d’aquell vestit de pallasso vell de vellut; o s’emmotllen en aquella pila de fang. Un home lligat a un destí. Lligat a una vida, lligat a una mort, lligat al joc. Anhela la llibertat. Desitja allò que no té. Busca el que no troba. Troba el que no busca. Les cordes com cordons umbilicals li porten els objectes a l’abast: ganivets, fustes, fang, paper, fuets, pedres... Aquest home sol, nua, desnua, estira, cargola, clava, espetega, embruta, crida, fueteja, apunyala, pinta, dibuixa, balla, riu i plora. L’acció és com picar un cor de pedra que s’estova a mida que avança el temps i el temps es desfà.

Crítiques al Recomana



24 de febr. 2014

Un altre Bolaño de la mà de Rigola: "El policía de las ratas"

Diumenge, 2 de març de 2014
19 h, Sala 2, teatre en castellà, 12 € (reduïda) / 18 €
El policía de las ratas de Roberto Bolaño
Heartbreak Hotel y Teatre Lliure
Dirigit per Àlex Rigola


"El policía de las ratas és un thriller, una història detectivesca sobre la diferència i l'art. Un conte que ret homenatge, posa en qüestió i finalment supera en tensió dramàtica aquell relat curt de Kafka: "Josefina la Cantora o El poble dels ratolins".

En aquests moments en què som vistos més aviat com una massa controlada (la qual es comercia i es manipula) que no pas com a éssers humans, és quan més es necessita reclamar l'espai per al lluïment individual i creatiu de cadascun. No ser simple comptabilitat per als poders polítics i econòmics. Allò individual, allò "rar" i  "estrany" han d'existir també al costat d'allò col·lectiu.

Un relat dur i cruel sobre el món de les clavegueres com a reflex de la nostra societat desgastada i de la seva alienació. La història d'un detectiu solitari a la recerca d'un assassí en sèrie, on Bolaño reclama aquest espai per a la individualitat, per a la diferència. Una diferència que necessita d'un treball continu per sobreviure i que moltes vegades resulta incomprensible per als que ens envolten. I on es reclama un espai per a la figura del poeta,
de l'artista. Quan tota la cultura sembla ser apreciada majoritàriament per les seves estadístiques de venda i ocupació, Bolaño reclama, critica, ataca i defensa aquest espai per a la literatura i l'art fora del "fulletó". Aquest espai de l'art per l'art. Aquest espai on tot pot esdevenir poesia i excel·lència independentment del comentari i del judici populistes. Fora d'allò "normal". Fora del que agrada a la majoria. Fora de "l'opinió general".
Un relat trist i una mica malaltís on triomfa la fórmula bolañil: 
LITERATURA + MALALTIA = LITERATURA. I de la bona.

Poc queda per aportar des de la direcció escènica. Simplement deixar fluir les paraules en boca de grans actors. Sense presses i amb matisos. Tot just moviment. Només verb fet acció. Deixar que la pàgina en blanc quedi traçada per la diminuta i fina cal·ligrafia del seu autor per provocar el silenci en una sala acollidora. Un silenci trist amb gotes d'humor i ombra poètica. Envaït d'aquest voler saber més del gènere policíac."





12 de febr. 2014

Zoomwooz

Dissabte, 22 de febrer de 2014 - 20.30 h - 8 € / 10 €
Escorxadijous - Performance live cinema
Zoomwooz
Karla Kracht i Andrés Beladiez

Foto: Gerardo Sanz
Una performance de cinema en viu, imatges reals enregistrades i projectades en directe que reflecteixen el funcionament de la societat i els seus subsistemes.

Karla Kracht i Andrés Beladiez ens parlen sobre la posició de l'individu dins un sistema, en canvi constant, que anomenem societat. Ens parlen sobre els records, somnis, frustracions i febleses que permeten aquest joc de poders.


Un niu de vespa d'ànimes desesperades que clamen un bocí de res, cervells inhabitats per ells mateixos, perduts en altres temps. Somnis oblidats, desitjos que es perden en la memòria col·lectiva, abraçades, copets a l'espatlla, crits, un gos que borda, un petó xiuxiuejant que et remena els budells.

http://zoomwooz.tk
http://www.karlakracht.com/zoomwooz
http://www.tea-tron.com/zoomwooz/blog/author/zoomwooz
https://www.facebook.com/zoomwooz.project
http://zoomwooz.tumblr.com


http://instagram.com/teatrescorxador
PASSI PER A @IGERSLLEIDA
Abans de la funció de Zoomwooz, els usuaris d'Instagram que vulguin (prèvia inscripció a igerslleida@gmail.com) podran fer fotografies de l'espectacle amb els seus dispositius mòbils, per aportar diferents punts de vista del muntatge, la performance i l'acció en viu de Zoomwooz en un passi exclusiu per a ells, el mateix dissabte a les 19.30 h.
Aquesta és una proposta emmarcada dins els EscorxaGram del Teatre Municipal de l'Escorxador, engegats la temporada passada. Més info aquí.



Amb la complicitat d'Animac. 18a Mostra Internacional de Cinema d'Animació de Catalunya



5 de febr. 2014

"B.Flowers" Marta Carrasco

Diumenge, 9 de febrer de 2014 - 19 h
Sala 1, 1 h, 12 € / 18 €, dansa - teatre 

La Companyia Marta Carrasco arriba al Teatre Municipal de l'Escorxador de Lleida per presentar el seu últim espectacle, B.Flowers desè espectacle de la companyia i estrenat l'últim trimestre de l'any passat al Festival Temporada Alta de Girona.
Creada i dirigida per Marta Carraasco, i interpretada per la mateixa Carrasco al costat d'Anna Coll i Majo Cordonet, aquesta obra de dansa-teatre és la desena creació de la companyia i ha estat coproduïda juntament amb el CAET-Centre d'Arts Escèniques de Terrassa, el CCVV-Centre Cultural Vilanova del Vallès i el Festival Temporada Alta de Girona.

Una altra flor, una altra vida...
Un batec que no s'apaga mai. Primer i darrer viatge
La flor representa la bellesa per naturalesa. La bellesa de la vida, la bellesa de la mort
i altra vegada la vida
Milions de flors són mutilades diàriament per motius sentimentals o decoratius
decoratius decoratius sentimentals sentimentals...
Les arranquem d'arrel i elles continuen aferrades a l’existència
Què passa després amb les flors...? Què està passant ...? Què els estem fent? …Què ens
està passant...?
Les flors ens parlen i sembla que ningú no les sent. Què ens estan dient les flors?
Segle XXI Segle XXI Segle XXI... La humanitat no seria possible sense les flors
...Abans de res tots vam ser totes
 
Antonio Castaño
Ajudant de direcció

 
B.FLOWERS, de Marta Carrasco. CLIP 1 Promo. from Companyia Marta Carrasco on Vimeo.


Aquí podreu veure els resultats del Taller amb l'Espectador que va conduir el dia abans en Jaume Belló:



3 de febr. 2014

Tallers amb els espectdors

TALLERS AMB ELS ESPECTADORS 2014
Conduïts per Jaume Belló

Activitats que afavoreixen el diàleg entre l’espectador i el creador, entre l’espectacle i el públic. La nostra intenció amb aquests tallers és oferir eines a l’espectador per ampliar mirades i referències a l’entorn de l’espectacle i del seu creador. 
Posterior a cada taller hi haurà un espectacle de l'artista o companyia treballats.

Tots els tallers són de franc.
 
Us en podeu informar i inscriure a: teatre@paeria.cat o al telèfon 973 279 356



Dissabte, 8 febrer 2014 - 17 h 

EL TALLER:
Els referents, l’univers i el llenguatge de Marta Carrasco


Diumenge, 9 febrer 2014 - 19 h
L’ESPECTACLE:
B.Flowers, Marta Carrasco


 

Foto: Rojo Barcelona
Dissabte, 29 març 2014 - 17 h 

EL TALLER:
El codi escènic del teatre bastard de Los Corderos

 
Dijous, 3 abril 2014 - 21 h
L’ESPECTACLE:  
ULTRAinnocència, Los Corderos

27 de gen. 2014

El gat amb botes

Diumenge, 2 de febrer de 2014
12 h, Teatre Municipal Julieta Agustí
5 € / 6 € - teatre familiar
El gat amb botes
Campi Qui Pugui Produccions

Un moliner tenia tres fills. En morir, al petit nomnés li deixà en herència un gat, però va resultar ser un gat amb molts recursos i va prometre al seu nou amo que el faria ric, només necessitava un barret i unes botes.
Una versió del clàssic popular europeu recopilat per Perrault, aquí amb música en directe i variacions que l'acosten als nostres temps i ressalten valors com l'honradesa.

Campi Qui Pugui Produccions



17 de gen. 2014

"Afterplay" retroba dos personatges de Txèkhov

Diumenge, 26 de gener de 2014
19 h, 10 € / 16 €, 1 h, teatre
Afterplay de Brian Friel
Mola Produccions

Una trobada fortuïta de dos personatges de dos obes diferents de Txèkhov: Andrei Prozorov, el germà indecís de Les tres germanes, i Sonia Serebryakova, la neboda de l’Oncle Vània. Dos personatges que es retroben vint anys després que hagin acabat les seves vides de ficció.




Intèrprets: Fina Rius i Toni Sevilla
Disseny de so: Damien Bazin
Dibuixos: Manolo Trullàs
Espai escènic: Enric Planas i Imma Colomer
Traducció: Jordi Fité
Direcció: Imma Colomer 


Més d’aquest espectacle: estrenada a la Sala Atrium de Barcelona, ha estat aquesta temporada al Teatre Lliure, amb molt bona acollida i grans qualificacions de la crítica.

Dossier de l’espectacle
http://molaproduccions.wordpress.com






13 de gen. 2014

Un Escorxadijous de clown

Dijous, 16 de gener de 2014 – 21 h
Sala 2, 8 € / 10 €, Escorxadijous, clown
Pàjaru
Pere Hosta

L’arquer és un ocell australià que, per seduir la femella, construeix una glorieta de branquetes i fulles, l’adorna amb petxines, caragols i objectes blaus i ho remata tot amb una coreografia i un cant per a la seva estimada. Aquest pàjaru que presentem aquí és un clown que, des del seu niu, intentarà posar en marxa l’engranatge de la seducció.

El pàjaru prepara el terreny, esmola el bec, adoba l'instant i no amaga el cap sota l'ala. O sí. Sigui com sigui, emprèn el vol decidit a mostrar-se desplomat davant vostre i exhibir les seves extraordinàries habilitats i coneixements sobre el meravellós món de l'ornitologia. Un món fet a mida, tot s'ha de dir, on els ocells de dins el seu cap planegen estratagemes impossibles, per tal que ell, el pàjaru, pugui fer volar coloms.

Intèrpret: Pere Hosta
Creació: Pere Hosta, Manel Trias, Jordi Palet i Helena Escobar
Disseny gràfic: SOPA graphics

Música i espai sonor: Pep Pasqual
Cançó Pàjaru: Carles Cors
Realització audiovisual: Isaki Lacuesta
Espai escènic i direcció: Manel Trias

perehosta.com 

Més d’aquest espectacle: estrenat al Festival Temporada Alta 2012.